Opbouw ouvrages

Ingangen
   De munitie-ingang Munitie-ingang
   De manschappeningang Manschappeningang
   De gemengde ingang Gemengde ingang

Gevechtsblokken
Artillerieblokken
   De opbouw van een hefkoepelblok Tourelleblok
   De flankerende artilleriekazemat Flankerend blok
   Het mortierblok Mortierblok
   De indeling van de linie in sectoren Gemengd blok

Infanterieblokken
   Blok met een mitrailleurhefkoepel Tourelleblok
   De flankerende infanteriekazemat Flankerende kazemat

Observatieblok
   Observatieblok met koepel Observatiekoepel

Overige onderdelen
   De indeling van de linie in sectoren Galerijen
   De indeling van de linie in sectoren Munitiemagazijnen
   De indeling van de linie in sectoren Kazerne
   De indeling van de linie in sectoren Usine
   De indeling van de linie in sectoren Filterruimte

   terug naar de pagina over de Maginotlinie De Maginotlinie
De opbouw van een ouvrage - Infanterieblok met een mitrailleurhefkoepel

Een ouvrage (werk) in de Maginotlinie is een geheel van ingangen en gevechtsblokken (oppervlakte) en galerijen, munitiemagazijn, elektrische centrale (usine) en kazerne (ondergronds). De onderdelen zijn door ondergrondse galerijen met elkaar verbonden, maar elk ouvrage is een zelfstandige eenheid, die niet met andere ouvrages is verbonden.
Een ouvrage bestaat uit verschillende onderdelen:
  • ingang(en) voor manschappen en aanvoer munitie en materieel
  • gevechtsblokken met de bewapening
  • munitiemagazijnen voor de munitievoorraad
  • galerijen voor de verbinding tussen de diverse onderdelen
  • kazerne voor het onderbrengen van de bemanning
  • elektrische centrale voor het opwekken van stroom
  • ventilatieruimte voor het verwijderen van eventuele gifgassen

 4) Mitrailleurtourelle voor 1914

In de oude forten van het type Séré de Rivières waren mitrailleurhefkoepels geïnstalleerd.
Aanvankelijk werden mitrailleurs alleen gebruikt voor de verdediging van de droge gracht. In 1893 werd een mitrailleurhefkoepel ontworpen die na 1899 werd uitgerust met twee 8mm Hotchkiss mitrailleurs. Tijdens de artilleriebeschieting moest een mitrailleurhefkoepel ingetrokken blijven, want hij was slechts bestand tegen geweerkogels en granaatschreven. Bij een vijandelijke infanterie-aanval moest de hefkoepel snel omhoog kunnen komen om de aanval te breken. Een grote vuurkracht was dus noodzakelijk. De koepel rustte op een centrale zuil, waaraan een contra-gewicht was bevestigd; het geheel werd met de hand bediend. Een complete hefkoepel woog 25 ton. Vanaf 1895 tot 1914 werden er 87 exemplaren gebouwd.



De mitrailleurtourelle op Ouvrage Einseling Mitrailleurtourelle in de Maginotlinie

In de eerste plannen van de CORF was voorzien in het installeren van mitrailleurtourelles. Het nieuwe model was nu veel zwaarder bepantserd en had nu, net als de artillerietourelles, een balansarm met contra-gewicht. Het gehele mechanisme kon zowel elektrisch als met de hand bediend worden. Hun functie was om een ouvrage op korte afstand te verdedigen met direct vuur. De meeste tourelles lagen wat hoger dan de omgeving. Ze bleven kwetsbaar voor granaatvuur en mochten alleen in batterij komen als er een vijandelijke infanterie-aanval was. In ouvrage Fermont waren de blokken 2 en 6 heel effectief bij het breken van de Duitse aanval op 21 juni. In totaal zijn er 61 exemplaren geïnstaleerd in het Noordoosten. In de Alpen vinden we geen mitrailleurtourelles omdat de terreingesteldheid zich er niet toe leent.
Klik hier voor een overzicht van de gebouwde mitrailleurtourelles.





vorige pagina (Het gemengde artillerieblok) home (terug naar de startpagina) stuur een email Uitleg technische termen volgende pagina (De flankerende infanteriekazemat

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op zaterdag 17 februari 2024